Välj Mall
Kontaktbild
Lost? Boka möte, vi hjälper dig!

Identitet, branding och varumärke – vad är vad?

Astrid

Det är lätt att tro att visuell identitet, branding och varumärke är samma sak. Men så är inte fallet.

Även om dessa tre begrepp faller under samma kategori har de ganska olika innebörd. För att du ska kunna bygga ett framgångsrikt företag och en hemsida som utstrålar personlighet, pålitlighet och kompetens, behöver du arbeta på samtliga tre delar. 


Vad betyder de olika begreppen?

Det finns förvisso många likheter mellan ett varumärke, företagets branding och dess visuella identitet, men också en hel del varierande faktorer. I kort kan man beskriva de tre begreppen så här:

  • Varumärke: Hur era kunder kommer uppfatta er som företag.
  • Branding: Detta innebär de olika steg ni tar för att ta fram en särskild känsla för företaget. 
  • Visuell identitet: Samtliga visuella element i varumärket som tillsammans skapar hela företagets image.

Vad innebär varumärke och branding?

I kort kan man säga att det som rör varumärket är allt som kunden kommer förknippa er med. Det handlar alltså om vad besökaren tar med sig efter att ha besökt er hemsida. Är det inspiration? Är det ny kunskap? Eller är det en dålig känsla av att ni som företag är oprofessionella?


Branding är själva definitionen av den emotionella relation som kunden har mot företaget och därmed själva upplevelsen. Kärnpunkten handlar om företagets uppdrag, deras värden och deras tonläge och språk. För att ta det lite längre; branding är vad besökare kommer att förknippa ert företag med, oavsett om det handlar om kärnvärde, design, produktutbud eller kundservice. Branding är en slags personlighet och hela stilen av företaget och således vad kunden kommer känna rent emotionellt när hen besöker er hemsida. En bra utgångspunkt inför brandingstrategi handlar därför om att ställa sig frågorna:

  • Hur?
  • Vad?
  • När?
  • Var?
  • Och med vem företaget väljer att visa och dela sin information

Medan produkter tillverkas i en fabrik skapas branding inuti personers tänkande. IT-företaget Apple är ett bra exempel. Deras kunder är lojala och fortsätter att köpa Apples produkter även om de kanske inte erbjuder de bästa tjänsterna, produkterna eller de bästa priserna. De har lyckats med sin branding.


Ett varumärke har många likheter med branding och kan beskrivas som en förläning av branding. Definitionen av ett varumärke är en symbol eller ett annat kännetecken för en produkt eller tjänst. Det kan bestå av komponenter som ord, figurer, bokstäver eller siffror. Men ett varumärke kan även innebära ett ljud, som Hemglass till exempel. De är inte kända för sin logga utan för sin signaturmelodi som många starkt förknippar med nostalgi, varma sommardagar och såklart; glass. Vad ingår då i ett varumärke?

  • Logga
  • Nyckelfärger (exempelvis är IKEA:s nyckelfärger gul och blå medan smyckesföretaget Tiffany’s har valt turkost och vitt)
  • Enhetlig stil för bilderna
  • Diverse grafiska element

När man utför en brandingstrategi tar man särskilda processteg, dessa innefattar bland annat att analysera företagets position på marknaden i förhållande till dess konkurrenter. Man tillämpar även en SWOT-analys (styrkor, svagheter, möjligheter och hot). Utifrån SWOT-analysen är det enklare för företaget att färdigställa en strategi som innehåller förbättringsåtgärder.

Vad är visuell identitet?


Allt som rör färger, teckensnitt, logga, stil och grafiska element utgör själva grunden för företagets visuella identitet. Beroende på hur väl ni utformar er hemsida och hela ert varumärke, kommer kunden att känna olika saker. Handlar man hos Dior känner man direkt en exklusiv känsla och lyx. Besöker men Biltema får man en annan känsla. Vilken känsla vill ni förmedla och vad vill ni att kunden ska tänka när hen besöker er? Vem är ni?


Den stora skillnaden mellan varumärke och visuell identitet

Den stora skillnaden mellan ett varumärke och företagets visuella identitet är att varumärket är den första tanken som kommer när man tänker på er. Den visuella identiteten å andra sidan är det man kan se och ta på, alltså själva hemsidans utförande och företagets ansikte utåt. Den visuella identiteten är det man förknippar med själva varumärket och vad som skiljer det från övriga företag och konkurrenter.


Hur fungerar visuell identitet tillsammans med branding och varumärke?

För att skapa grunden för ditt varumärke måste du definiera:

  • Själva uppdraget
  • Varumärkes värderingar
  • Dess mål
  • Vem målgruppen är

Den visuella identitet är själva ansiktet utåt för varumärket. 

Det är därför otroligt viktigt att varumärkes ansikte utåt representerar allt på ett professionellt och minnesvärt sätt. Genom att arbeta med såväl visuell identitet, branding och varumärke har man som företag möjlighet att:

  • Skapa en unik känsla för sina produkter.
  • Visa för kunder vem företaget är och hur de löser problem.
  • Förmedla de saker företaget vill att kunden ska känna när de använder produkterna eller tjänsterna.



Lycka till! 😊


Bygg din egna hemsida - välj en mall...

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Smartweb c/o Sphinxly Digital Agency använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies