Välj Mall
Kontaktbild
Lost? Boka möte, vi hjälper dig!

Vad ska en bra hemsida innehålla?

Easyweb bot

När man pratar om snygga och framgångsrika hemsidor så finns det många olika åsikter om vad en sådan bör innehålla. Hemsidan är uppbyggd av flera viktiga nyckelfaktorer. Dessa skapar tillsammans helhetsintrycket för kunden.

När du börjar med din hemsida, kan det vara svårt att tänka på vilka olika delar du bör ha med. Man bör ju inte bara kopiera någon annans hemsida rakt av. Hur hemsidan ser ut och vad den tar upp behöver anpassas till bl a bransch och syftet med hemsidan. Men det finns ändå några delar som i princip alltid bör finnas med på en bra hemsida. Här går vi igenom 8 av dem:

  1. Logga/Företagets namn

  2. Tydlig meny

  3. Rubrik & presenterande text på startsidan

  4. Information om produkter/tjänster

  5. Bilder

  6. CTA:s

  7. Recensioner

  8. Footer

1. Logga och företagets namn

Det kanske känns självklart - men ja - du bör ha med företagets namn och logga så att de syns tydligt på hemsidan. Många har loggan längst upp, vid sidan om sajtens meny. Man brukar välja hemsidans färger så att de matchar de färger man använder i loggan, men du måste inte det. Om du inte har en logga och inte vill betala för det, finns det enkla verktyg där du själv kan göra en gratis logga. T ex Logomaker eller Canva.

  1. Ha en tydlig meny

Det är frustrerande när man inte snabbt hittar det man är ute efter på en sajt. Se till att din hemsida är enkel att hitta saker på och enkel att navigera. Ha en tydlig meny som är lätt att använda. Har du fler än 5 sidor kan du välja att lägga vissa sidor “under” ett val i menyn. När man klickar på eller hoovrar över ett menyval ser man då en dropdown-lista med fler sidor. Om du har många produkter och/eller undersidor kan man även ha en sökruta där man kan söka på det man letar efter.

  1. Rubriken och presenterande text på startsidan

När man kommer in på startsidan bör man snabbt kunna förstå vad hemsidan handlar om. Det kan du visa genom att ha en tydlig rubrik och en kort presenterade text högt upp på sidan. Har du en längre text, dela gärna upp den med underrubriker och någon punktlista. På det sättet blir den lättare att läsa.

  1. Information om produkter och tjänster

Efter startsidan är det oftast undersidorna som handlar om dina tjänster eller produkter som är de viktigaste på sajten. Har du en e-shop, se då till att ha med sådan information om dina produkter som besökarna förväntas vilja ha reda på innan de köper. Är det tjänster du erbjuder bör du tänka likadant. Vad kan man vilja veta om tjänsten? Vilka USP:ar (Unique Selling Point) har du - dvs varför ska man välja just ditt företag framför andra?

  1. Bilder

En hemsida utan bilder ger INTE en bra upplevelse. När det enbart är text blir informationen svår att ta till sig och man riskerar att besökare snabbt lämnar sajten. Det bästa är att ha egna, unika bilder som snyggt visar upp produkterna eller tjänsterna. Men du som inte vill lägga tid eller pengar på professionella bilder kan köpa färdiga bilder på istockphoto eller Pixabay.

  1. Call To Action:s

Vad vill du att besökare ska göra på din hemsida? Om du har en e-handel vill du antagligen att de ska köpa dina produkter. Är det enkelt och snabbt att göra det på din sajt? Gör det enkelt att konvertera med tydliga CTA:s (Call To Action:s). En CTA kan t ex vara en “Köp nu”-knapp eller en “Be om offert”-pop-up. Om du inte säljer något direkt från din hemsida, utan hellre vill att besökare tar kontakt på något sätt, kan du ha en CTA som t ex visar ett telefonnummer eller skickar vidare till “Kontakta oss”-sidan.

  1. Recensioner ökar förtroendet

Att se att tidigare kunder har gett bra betyg och recensioner inger förtroende och ökar chansen för att besökare konverterar. Det bästa är att hämta in dessa recensioner direkt från t ex Google reviews, Facebook recensioner, Reco eller vart nu dessa recensioner har getts. På det sättet ser man att det är en riktig recension, inget som du hittat på själv.

  1. Kontaktuppgifter i Footer

När en kund scrollat sig hela vägen ner till slutet av någon sida bör det finnas en avslutande sektion, en så kallad footer. Här passar det att ha adress och kontaktuppgifter. Man kan också ha en extra meny här eller länkar till vissa sidor som FAQ, ”Om oss” och liknande. Har du Facebook och andra sociala konton för företaget kan du länka till dem här i footer.



Lycka till! 😊


Bygg din egna hemsida - välj en mall...

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Smartweb c/o Sphinxly Digital Agency använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies