Välj Mall
Kontaktbild
Lost? Boka möte, vi hjälper dig!

6 SEO-tips för den upptagne småföretagaren

Easyweb bot

SEO är en viktig del av digital marknadsföring. Du kan erbjuda den bästa produkten i världen och ha den snyggaste hemsidan, men om ingen kund kan hitta dig kommer du aldrig att sälja något.

Det finns många sätt att marknadsföra sig på, men i den här texten kommer vi belysa SEO, alltså sökmotoroptimering. Utför du din SEO på rätt sätt och investerar tid och pengar långsiktigt, har du möjligheten att skjuta i höjden i Googles sökresultat, serpen, och därmed bli enkel att hitta för nya kunder.


Vad är SEO?

SEO kommer från engelskans Search Enginge Optimization och är alltså ett samlingsnamn för flera olika metoder för att få upp rakningen för en hemsida i Googles sökresultat. Den här rankningen styrs helt och hållet av algoritmer, vilka man kan använda till sin fördel genom att bland annat SEO-optimera sina texter på hemsidan. Genom att optimera de faktorerna som algoritmerna tar hänsyn till kan man hamna högre upp i sökresultaten.

  1. Teknisk SEO

Teknisk SEO innebär i korthet att man går igenom sin hemsida och fixar eventuella problem som skulle kunna påverka spindlingen. Är din nästa fråga ”Vad är spindling?”? Spindling kallas även för crawl och innebär att sökmotorn besöker din sajt och ”spindlar” igenom sajten. Google har sitt eget sätt att skicka ut crawl som går igenom sidor på nätet. De ser hur enkelt spindlarna tar sig igenom sidan genom att följa länkarna. Ju bättre upplägg sajten har, desto enklare blir det för Googles crawlers att gå igenom sajten. Om de inte har några problem att läsa sidans innehåll kan de lyfta fram hemsidan högre i Googles sökresultat. Det är ofta bra att börja med den tekniska SEO:n innan man går vidare med on- och offpage-optimeringen.

  1. Fokusera på lokal SEO

När du ska börja utforma on- och offpage content är det bra att fokusera på lokal SEO. Väldigt många kunder söker på saker som ”XX nära mig” eller ”XX i Göteborg”, beroende på vart de bor. Genom att anpassa sidans SEO lokalt når du ut till dessa kunder. Många tänker att det är bäst att välja ett bredare sökord med stor sökvolym, men så är inte fallet. Tanken är att få in kunder som faktiskt är motiverade att använda sig av dina produkter eller tjänster. Då kan det vara bra att använda sig på mer nischade sökord inriktat på just din bransch.

  1. Hitta rätt sökord

SEO innebär många gånger att man anpassar sidans textinnehåll med specifika sökord för att den ska ranka högre. Det finns många bra program där man kan söka upp denna typ av sökord och sedan integrera dem i hemsidans text. Ett annat sätt är att googla på ordet du föreställer dig att dina kunder söker på. Säg att ni säljer skor och ni finns i centrala Göteborg, då skulle ett sökord kunna vara ”herrskor i Göteborg”. När du väl får upp träffarna i sökresultaten visas även liknande sökord som också är populära. Dessa kan vara bra att integrera i hemsidans content. Det finns dock smartare program som hjälper dig hitta bättre sökord, exempelvis KW Finder. Dessa kostar vanligtvis pengar om man använder dem i en större utsträckning, men kan vara bra för dig som vill göra rätt från början.

  1. Optimera rubriker och meta-beskrivning

För att kunder ska kunna hitta en hemsida behöver den förstås synas högt upp i Googles sökresultat. Detta kan man göra genom att optimera rubriker och meta-texter. Rubriker på sidan bör alltid innehålla specifika sökord, likaså metabeskrivning och metatitel. Det är väldigt viktigt att du lägger tid på att ta fram bra metatitlar och beskrivningar eftersom det är denna korta text som alltid syns i Googles sökresultat under själva länken. Bra tips att ta med sig är att metabeskrivningen bör innehålla:

  • Sökfrasen som du vill optimera för.
  • Metabeskrivningen ska vara helt unik för varje sida.
  • Håll antalet ord mellan 130 och 156 tecken för att säkerställa att all text blir synlig och inget klipps bort i sökresultatet.
  • Få in en CTA och en uppmaning om att agera.
  1. Spara tid genom effektiv content marketing

Det tar tid att syssla med content marketing, men för att slippa ägna flera timmar åt varje text finns det andra smarta tips. Bland annat finns det gott om bra mallar att följa för att spara tid. Dina artiklar på sidan skulle exempelvis alltid kunna följa samma struktur, även om själva textinnehållet är annorlunda. Det är även bra att inkludera videor. Förutom att det kan gå snabbare att spela in en video där du förklarar något än att skriva en artikel, så är även videor engagerande för besökare (om de är välproducerade) och är även fördelaktigt utifrån Googles SEO-algoritmer.

  1. Backa upp sajten med länkar

Om andra väletablerade hemsidor länkar till din hemsida innebär det fördelar för rankningen i sökresultatet. Googles algoritmer tycker om när en hemsida är kopplade via länkar till andra hemsidor eftersom det då indikerar att sidan måste vara intressant. Detta är ett SEO-arbete som kan vara svårt och resurskrävande. Se även till att lägga in interna länkar inne på sidan. Det kan du göra genom att rekommendera läsaren att läsa vidare om något specifikt tema som nämns i den aktuella texten, på en annan sida på hemsidan. 



Lycka till! 😊


Bygg din egna hemsida - välj en mall...

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Smartweb c/o Sphinxly Digital Agency använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies