Välj Mall
Kontaktbild
Lost? Boka möte, vi hjälper dig!

Psst... 10 gratis tips till dig som ska bygga en hemsida!

Astrid

Har du en grym affärsidé och skulle bara behöva en egen hemsida? Innan du börjar med att bygga, fixa med webbhotell, tänka på design och sånt, läs vår guide här med tips!

  1. Gör en självanalys, därefter en målgruppsanalys

En del som ska starta en hemsida kanske redan har en klar bild över hur världen ska få reda på deras existens. Men det är långt ifrån alla. Budskapet på din hemsida måste inkludera mer än bara ditt utbud av tjänster. Det första steget till en lyckad hemsida är att göra en noggrann självanalys. Börja med att fundera över punkter som:

  • Vad är vårt företagets ledord?
  • Vilka är vi och varför är vi unika på marknaden?

Förutom att analysera er själva är det även viktigt att ni kartlägger er målgrupp, era potentiella kunder. Vilka behov och önskemål har just din målgrupp och hur når du ut till till dem med att ni har lösningen? Genom att börja med analys och kartläggning blir det enklare att göra rätt från början och skapa en intressant hemsida.

  1. E-handel? Se hit!

I en vanlig fysisk butik, ligger det mycket arbete och strategi bakom produktplacering och navigation. Samma bör gälla för en e-handel. Se till att startsidan är snygg, inbjudande och inspirerande. Vilka kategorier ska ligga direkt i menyraden? Hur handlar din målgrupp online. Ju mer du vet om deras beteende, desto enklare blir det att anpassa och bygga hemsidans layout smart.

Första intrycket är viktigt, men utöver att ha en inbjudande startsida, måste du även ha kundens nästa steg i åtanke. “Don’t make me think"-regeln gäller här. Man vill göra det enkelt för folk att hitta, och okrångligt att handla. För att kunna göra det behöver du veta lite mer om din målgrupp. Ställ dig själv följande frågor:

  • Vilken ålder har målgruppen? 
  • Hur ser deras köpvanor ut?

Baserat på svaren blir det enklare att interagera med dina kunder. 

  1. Innehåll som engagerar

Intressant textinnehåll med matnyttig info är A och O. Tänk på att en hemsida inte behöver vara full med långrandiga texter, men måste tillföra något nytt och intressant för besökaren. Varva korta intressanta textstycken med bilder och videor. Innehållet måste vara engagerande.

  1. Tydlig huvudmeny

“Tydlighet” är nyckelordet för huvudmenyn. En rörig sajt får ingen att stanna. Ett tips är att rita upp sidan på ett vanligt papper för en enkel överblick. Börja med den permanenta menyraden, därefter kan du fylla i underkategorierna.

  1. Hemsidans skelett

Nu är det dags att bygga upp hemsidans skelett. Varje sida bör ha ett tydligt mål. Kanske är det att visa upp en produkt, eller att informera om något särskilt. Gör det tydligt och blanda inte för mycket utan ha en dedikerad sida för varje kategori.

  1. Webbdesign

När strukturen av hemsidan är redo är det dags att fixa med kanske det roligaste - hemsidans layout och utseende. Ledordet här bör vara “balans”. Eftersträva en visuellt snygg hemsida, men som är enkel att navigera i och där man enkelt hittar det man söker. En tråkig, oorganiserad och oinspirerande hemsida kommer inte fånga någons uppmärksamhet.

  1. Koppla hemsidan mot olika plugins, alternativt slipp det med Easyweb

Säkra och välfungerande betalningsalternativ är ett måste om du har en e-handel. Några vanliga är:

Bygger du en hemsida i exempelvis Wordpress behövs det även en del bra plugins för att få en välfungerande sida. Se till att hålla din Wordpress-sida och alla plugins uppdaterade för att undvika säkerhetshål. Ett alternativ till dig som inte vill jobba med plugins är Easyweb, där allt istället ligger i moln. Läs mer här om hur Easyweb fungerar utan plugins.

  1. Testa! Utvärdera!

Nästa steg - Ta emot feedback. Varför inte låta vänner, bekanta, arbetskompisar, din mormor eller kanske grannen besöka sidan? Fungerar allt som det är tänkt? Är det lätt att förstå? Nu har du möjlighet att upptäcka tryckfelsnissar, buggar och annat som annars skulle kunna bli lite pinsamt.

  1. Smarta analysprogram

Ok! Nu är din hemsida uppe live! Grattis! 🎊 🎉  Hur många besöker sajten? Under vilka tider? Varifrån kommer dina besökare? Hur många besökare blir till kunder? Med analysprogram får du användbar information om kundernas vanor och kan anpassa din strategi. Easyweb har en inbyggd statistikfunktion som följer GDPR. Det finns även många andra bra analysprogram, men ibland  kanske inte alla följer EU:s direktiv kring persondatahantering så det kan vara en bra idé att kika på det innan man väljer analysverktyg.

  1. A/B-testing

A/B-tester kan vara en bra idé när man vill lansera en ny version av en hemsida. Det innebär i kort att man jämför två versioner av hemsidan, en gammal och en uppdaterad. Hälften av de som besöker din sajt kommer hamna på den gamla sidan och hälften på den nya. Genom detta test kan du tydligt se vilken sida som är mest besökt och på vilken sajt kunderna helst stannar längre. Men A/B-tester lämpar sig för de hemsidor som har lite större volymer av besökare för att man ska få ut så korrekt data som möjligt.

  1. Gör en gratis hemsida

Om du vill komma igång snabbt med bygget av din nya hemsida har vi listat 5 steg hur du gör en gratis hemsida på 3 minuter. Du behöver varken ett webbhotell eller ett domännamn och du får en estetiskt tilltalande hemsida som är optimerad för mobila enheter, snabb att ladda och enkel att ändra. Smidigt va?


Lycka till! 😊


This website uses cookiesfor statistics and user experience.

This website uses cookies to improve your user experience, to provide a basis for improvement and further development of the website and to be able to direct more relevant offers to you.

Feel free to read ours privacy policy. If you agree to our use, choose Accept all. If you want to change your choice afterwards, you will find that option at the bottom of the page.

Cookies